Aktywna młodzież

Dofinansowanie projektu pt. "Aktywna młodzież" z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.3 Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji.

W wyniku przeprowadzenia konkursu otwartego w dniu 18.11.2009r. Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie pozytywnie ocenił proponowane działania i postanowił przyznać na ich realizacje dofinansowanie w wysokości 45.605,00 zł. Okres realizacji projektu wynosił od 01.03.2010 do 31.08.2010 roku.

 

Działania w ramach projektu konkursowego miały charakter pobudzający zainteresowania młodzieży oraz motywujący do aktywności na rzecz społeczności lokalnej i były kontynuacją podejmowanych wcześniej działań w ramach Organizacji Społeczności Lokalnej.

Opracowanie projektu poprzedziła diagnoza społeczna przeprowadzona przez pracowników OPS na ul. Obieżowej od 14 do 26 kwietnia 2008r. i na Osiedlu Górniczym od 19 kwietnia do 20 maja 2009r. Badania ankietowe wskazały na występowanie wspólnych problemów mieszkańców Osiedli Górniczych, w których dominuje m.in. niska aktywność społeczna mieszkańców, brak miejsc i propozycji spędzania wolnego czasu dla młodzieży, wandalizm osiedlowy młodzieży, demoralizacja nieletnich, brak wyczulenia na potrzeby innych.

Problemy społeczności lokalnej i sposoby ich rozwiązywania były poruszane podczas spotkań grup obywatelskich.

 

Celem głównym projektu było zwiększenie aktywności społecznej 20 osobowej grupy młodzieży w wieku 15-25 lat - mieszkańców osiedla Górniczego i ul. Obieżowej poprzez udział w sześciomiesięcznych działaniach aktywizacyjnych o kierunku prospołecznym.

DZIAŁANIA W PROJEKCIE:

  1. Warsztaty psychospołeczne podnoszące kompetencje społeczne.

    Warsztaty prowadzono w okresie od 29.04.2010 do 29.05.2010 roku. Wzięło w nich udział 20 młodych ludzi w wieku od 15 do 25 lat, mieszkańców osiedla górniczego oraz ul. Obieżowej w Libiążu. Młodzież uczestniczyła w 9 spotkaniach. W sumie przepracowano 27 godzin.

    Program spotkań grupowych dotyczył podnoszenia kompetencji psychospołecznych, ułatwiających funkcjonowanie w grupie rówieśniczej oraz w szerszej społeczności. Ponadto nadrzędnym celem było zagospodarowanie czasu wolnego młodych ludzi poprzez wskazanie różnych form aktywności, niwelujących degradację psychospołeczną i przejawy zachowań aspołecznych.
    Warsztaty były prowadzone metodą interaktywną. Uczestnicy brali udział w licznych ćwiczeniach symulacyjnych, ułatwiających integrację grupy, identyfikację zasobów i słabych stron oraz podnoszenie motywacji do zachowań prospołecznych. Młodzież miała możliwość dzielenia się własnymi spostrzeżeniami, doświadczeniami w relacjach z najbliższym otoczeniem. Poddawano dyskusji tematy związane z trudnościami międzypokoleniowymi, trudnościami szkolnymi i problemami w relacjach rówieśniczych. Rozpoznawano także potrzeby i oczekiwania w aspekcie spędzania wolnego czasu.

  2. Wyjazd integracyjno-edukacyjny

    W dniu 30 czerwca 2010 roku w ramach projektu zorganizowano dla uczestników warsztatów wyjazd edukacyjno- integracyjny na Tor Kartingowy – Motodrom w Krakowie. Wyjazd ten miał na celu przede wszystkim integrację młodzieży z ulicy Obieżowej i Osiedla Górniczego, w powiązaniu z promowaniem aktywnych form spędzania czasu wolnego. Zawarte w nim elementy edukacyjne sprawiły, iż była to okazja do zdrowej rywalizacji, co też stanowiło przedsmak ubiegania się o prawo jazdy. Młodzież miała okazję zasmakować jazdy gokartem oraz zweryfikować umiejętności w tym zakresie. Program wycieczki przewidywał dwugodzinny pobyt na torze kartingowym i szlifowanie jazdy. Następnie uczestników zabrano do Ciemna City Plaza, gdzie w restauracji Mc Donald’s zregenerowali siły by móc się przenieść w świat animacji i grafiki komputerowej w wybranym przez siebie filmie. Dodatkowym atutem był seans w wersji 3 D. Po projekcji filmu młodzież wróciła do Libiąża, a wyjazd ten określali jako bardzo udany zapowiadając rychły powrót na Tor.

  3. Spotkania z ciekawymi ludźmi

    Były to osoby, które odniosły sukcesy w różnych aspektach życia: kulturalnego, artystycznego, politycznego. Młodzież spotkała się z historykiem Dr Adamem Cyrą, który przekazał młodzieży wiedzę na temat "Nieznanych historii obozu w Auschwitz – Birkenau", w tym historii ziemi libiąskiej. Pan Karol Mroziewski przekazywał w jaki sposób można realizować pasję fotografii. Pan Poseł Tadeusz Arkit opowiadał o swojej drodze zostania politykiem.

  4. Piknik i happening integracyjny

    W dniu 28 czerwca 2010 roku odbył się piknik i happening integracyjno-edukacyjny zorganizowany przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Libiążu w ramach projektu "Aktywna Młodzież" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

    Impreza została przygotowana przy współpracy z Libiąskim Centrum Kultury i miała na celu integrację uczestników projektu w powiązaniu z promowaniem aktywnych form spędzania czasu wolnego. Była to nie tylko okazja do wspólnej zabawy ale przede wszystkim możliwość wykazania się aktywnością, odpowiedzialnością i pomysłowością. Przygotowanie pikniku oraz happeningu było również doskonałym sprawdzianem w jakim stopniu młodzież potrafi wykorzystać swoje zdolności i nabyte dzięki warsztatom psychospołecznym i kontaktom z ciekawymi ludźmi umiejętności.
    Po oficjalnym przywitaniu uczestników rozpoczęła się wesoła zabawa z licznymi konkursami i atrakcjami. Zorganizowane zostały m.in. stoisko paint ballowe, ścianka wspinaczkowa, tor przeszkód oraz poczęstunek. Bardzo inspirującym elementem happeningu był konkurs plastyczny „Nasze osiedla przyszłości”, w którym 3 zespoły dwuosobowe mogły wyrazić swoją wizję osiedla marzeń. Wszystkie prace będzie można zobaczyć w Punkcie Aktywności Obywatelskiej w budynku Miejskiej Biblioteki Publicznej w Libiążu. Zwycięzcy konkursów zostali wyróżnieni nagrodami. Zabawa trwała do wieczora a jej uwieńczeniem było zorganizowane ognisko z kiełbaskami.
     
  5. Podsumowanie

    Reasumując należy podkreślić, że niniejszy projekt stał się niezwykle ważnym przedsięwzięciem w zakresie profilaktyki zachowań społecznych oraz w zakresie budowania społeczeństwa aktywnego i zintegrowanego. Należy jednak pamiętać, że wzbudzanie zachowań społecznych jest procesem długotrwałym wymagającym współpracy wielu środowisk – począwszy od rodzinnego, poprzez sąsiedzkie, szkolne a skończywszy na instytucjach, które powołane są do niesienia pomocy osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. W związku z powyższym niniejszy projekt należy traktować jako początek długofalowych oddziaływań skierowanych do młodzieży, w przyszłości dorosłych osób kształtujących wizerunek swoich dzielnic i w konsekwencji Libiąża.